Perheyritys Projectan tarina – Tuottavuuden Toteuttaja

Kun Veijo Tasala perusti Projectan vuonna 1946, hän pisti alulle yhden menestystarinan suomalaisessa yrityshistoriassa.
 

Kuluneen seitsemän kymmenen vuoden aikana perheyrityksestä on kasvanut merkittävä teollisuuden tuotteiden ja palveluiden toimittaja Suomessa ja Baltiassa.

Projecta Oy on alansa johtava teknisen kaupan perheyritys, joka toimittaa Suomen ja Baltian maiden teollisuudelle laajasti tuote- ja palveluratkaisuja yksittäisistä komponenteista kokonaisiin tuotantolinjoihin ja kunnossapitopalveluihin.

Yrityksen missiona on teollisuuden tuottavuuden kasvattaminen toimittamalla ratkaisuja, joissa yhdistyy uusin teknologia ja luotettavuus.



 


 

1940-luku
 

Projecta Ay merkitään kaupparekisteriin 21.6.1946, jonka jälkeen Veijo Tasala ostaa yhtiön, koska pitää nimeä niin hyvänä. Veijo Tasala toimii samaan aikaan Valmetin Tampereen tehtaan myyntipäällikkönä.
 

Varsinainen liiketoiminta on vielä 1940-luvun lopussa pienimuotoista ja kannattavan liikeidean hakemista. Veijolla on voimakas tahto ja halu parantaa perheensä toimeentuloa ja elintasoa yrittämisen kautta.

 

1950-luku
 

Projecta avoin yhtiö muutetaan osakeyhtiöksi. Vuosikymmenen alussa yritys valmistutti ja myi napapuristimia sairaaloille ja sairaalatarviketukkureille. Lisäksi Veijo Tasala valmisti itse alumiinisia suksisauvoja perheensä asunnon yläkerrassa Tampereella.


Vuonna 1957 Veijo perheineen muuttaa Turkuun. Samalla Veijo alkaa käydä puolisonsa kanssa kirjeenvaihtoa lähinnä saksalaisten ja ranskalaisten potentiaalisten valmistajien kanssa näiden tuotteiden edustamisesta Suomessa.

Yhteydenotto Etelä-Saksalaiseen Josef Wagner GmbH:n johtaa lopulta kymmenen Mistral B väripistoolin ostamiseen ja edustussopimuksen syntymiseen vuonna 1959. Vaikka tuote oli pieni, edusti se aikansa innovaatiota.


 




1960-luku
 

Perheyritykseen palkataan ensimmäinen toimihenkilö 1960. Hyvä tuote ja palava innokkuus johtivat yrityksen kasvuun. Liiketoiminta on väripistoolien myyntiä suoraan maalausliikkeille ja maalikaupoille. Hyvä tuote ja palava innokkuus johtivat yrityksen kasvuun.

Veijon poika Olli Tasala tulee mukaan toimintaan keskittyen väripistoolien huoltoon perheen asunnon makuuhuoneessa ja myöhemmin asunnon kellarissa Turun Linnankadulla. Edustusten määrä lisääntyy pyörö- ja raamisahanterillä. Yritykseen ostetaan ensimmäinen auto - Peugeot 403 farmari vuonna 1962.
 

 

 



Pekka Sallasmaa astuu Projectan palvelukseen 1965 ja tuotevalikoimaa laajennetaan edelleen puuntyöstökoneisiin. Aikaa suhteiden luomiseen maailman johtaviin laitevalmistajiin käytettiin paljon tavoitteena löytää hyviä luotettavia ja edistyksellisiä päämiehiä, joiden kanssa olisi mahdollista luoda pitkäaikaisia ja toimivia yhteistyösuhteita.

60-luvun lopulla yhtiö muuttaa kunnollisiin toimitiloihin Länsi-Turkuun
ja toimintaa laajennetaan Helsinkiin, jonne perustetaan sivukonttori.


                                                                                      



1970-luku
 

Projectan kasvun aikaa, jolloin lisää edustuksia solmittiin ja toiminta laajeni metallintyöstöön, paineilmatekniikkaan ja käsityökaluihin.

 

 

 

 

Toimintaa laajennetaan Seinäjoelle rakentamalla sinne omat toimitilat, jotka valmistuvat 1974. Veijo Tasala luopuu toimitusjohtajuudesta 1975 ja Olli Tasala ottaa vetovastuun.
Tuotevalikoimaan tulevat teollisuussuuttimet ja erilaiset kemikaalit.

 

 

1980-luku
 

Uusi nykyinen pääkonttori- ja varastorakennus valmistuu vuonna 1983 tukemaan liiketoiminnan kasvua. Yhteistyö saksalaisen maailman suurimman puuntyöstökonevalmistajan Homag-konsernin kanssa alkaa 1987. Samalla Josef Wagner laajentaa tuoteportfoliotaan teollisuusmaalaukseen, joka tulee luonnollisesti myös Projectan valikoimiin.

80-luvun loppua lähestyttäessä elettiin rakentamisen hulluja vuosia ja Projecta kasvoi markkinoiden mukana. Parhaimmillaan vuosikymmenen lopussa henkilöstön määrä ylitti reilusti 100 henkeä ja meno oli kovaa.


Projecta ostaa Uuraisilla toimiva työkalutehtaan, joka sittemmin myydään päämiehelle 2000-luvun alussa.

 

 


1990-luku

 

Hulluja vuosia seurannut lama ”normalisoi” toiminnan ja työntekijöiden määrä asettui reiluun 50 ja liikevaihto noin 60 miljoonaan markkaan. Suomen avautuminen Eurooppaan alkoi myös muuttaa markkinoita.
 

Teknologian nopea kehittyminen värittää 90-luvun loppua ja kasvattaa asiakkaiden investointeja uusia tuotteita mahdollistaviin tuotantoteknologioihin ja tuottavuuden kasvattamiseen.


Viron itsenäistymisen jälkeen Projecta käynnistää liiketoiminnan Virossa ja oma tytäryhtiö Projecta Balti AS perustetaan 1997.

 

 

 


 

 

2000-luku
 

Kolmas sukupolvi tulee mukaan Markus Tasalan aloittaessa myyntikokemuksen hankkimisen varaosamyyjänä 2001.

2000-luvun alkuvuosien aikana toiminta oli vakaata ja muutoksia suhteellisen vähän. Muutokset alkavat 2005, kun Olli Tasala siirtyy hallituksen puheenjohtajaksi ja Reijo Laaksonen tulee toimitusjohtajaksi, joka oli iso muutos yritykselle. 2007 tehtiin pitkästä aikaa yrityskauppa, kun Projecta osti Kauko-Telkolta Glastech-konsernin yhtiöt Suomessa ja Baltiassa. Samaan aikaan markkinoilla tapahtui muutoksia, ensin ylikuumeneminen ja sitten teollisuuden investointien romahdus 2008.


2007 Viron tytäryhtiöön löydetään uusi paikallinen maajohtaja Kaido Käsik. Kärsivällisyys Viron markkinoilla palkittiin, kun Kaidon johdolla Viron toiminta alkoi kehittyä tasaisesti ja positiivisesti. 2010-luvulla Viron toiminnan osuus sekä liikevaihdosta että tuloksesta on kasvanut jatkuvasti.
 

 

 

2010-luku
 

2012 alussa Markus Tasala ottaa vetovastuun Projectan toimitusjohtajana ja Reijo Laaksonen siirtyy hallituksen puheenjohtajaksi.


2010-luvun lopulla Projecta on uudistuva, tulevaisuutta rakentava yritys, jossa on töissä hu
ipputyyppejä. Toimitilat on uudistettu kokonaan ja samalla tehty uusi pitkän tähtäimen strategia, joka hyvin rohkea ja erilainen. Suunnitelman keskiössä ovat henkilöstön viihtyminen ja hyvinvointi liiketoiminnallisten tavoitteiden lisäksi. Uskomme, että tyytyväinen ja motivoitunut henkilöstö kehittää toimintaa jatkuvasti ja rakentaa pysyviä pitkäkestoisia asiakassuhteita.